نحوه ساخت ناودانی در ایران

پروفیل  ناودانی یکی از پروفیل های شناخته شده و کاربردی است که در بسیاری از سازه ها و ساختمان های نوساز

توسط MOHAMADREZASITE در 12 شهریور 1401

پروفیل  ناودانی یکی از پروفیل های شناخته شده و کاربردی است که در بسیاری از سازه ها و ساختمان های نوساز و قدیمی به کار گرفته می گیرد و به گونه ای طراحی شده که بخش های بال این مقطع فولادی با قطعه اتصال یا جان آن دارای زاویه 90 درجه است که این پروفیل ها شامل تیرها، مقاطع ناودانی می باشد. ریل ها، مقاطع T و تیرهای ستونی و پروفیل های ناودانی پروفیل های باز هستند که یک سطح افقی به نام ماتریس و دو سطح افقی به نام بال دارند.

ناودانی ها بر حسب وزن به دو دسته پایه های سبک و سنگین و پایه ها در تمامی معیارها از جمله ابعاد، ضخامت فلنج، عرض عمر، حجیم و وزن و ... تقسیم می شوند که با جدول استاندارد اشتال کاملاً منطقی بوده و این پایه سبک از نظر وزنی کمتر از وزنی است که در جدول ذکر شده است و این ناودان اغلب در کارخانه های ایران و روسیه تولید می شود. از این ناودان نیز عمدتاً در ساخت پله ها، تعمیر ساختمان های معماری و تجهیزات ساختمانی استفاده می شود. در حالی که نوع سنگین این پروفیل ها دارای وزنی برابر با جدول اشتال داشته و بیشتر این نوع ناودانی ها در کشوره های اروپایی تولید شده و وارد کشور می شوند.

حال بهتر است که به روش تولید این مقاطع فولادی کاربردی در کارخانه های کشور بپردازیم تا شما را در جریان انواع روش های ساخت این محصولات قرار دهیم تا در هنگام خرید ناودانی با توجه به اطلاعاتی که دارید اقدام کنید.

روش های تولید ناودانی

بطور کلی ناودانی های تولید شده در داخل کشور دارای دو نوع روش ساخت می باشند. همانطور که می دانید ناودانی ها به دلیل روش ساخت که منجر به استحکام بالای این محصول شده است و در قسمت های حساس مانند تیرها، ستون ها، خرپاها، اسکلت ها یا قاب های اصلی، جزو پروفیل های مقطع باز محسوب می شوند. مورد استفاده قرار می گیرد و انواع آن که در اسکلت های اصلی سازه های فولادی صنعتی و ساختمانی استفاده می شود باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد، بنابراین لازم است در فرآیند تولید دقت و نظارت داشته باشید.

ناودان ها مانند یک گوشه از نظر روش تولید پرس و روش های پارچه جدا می شوند که روش پارچه به روش نورد سرد و گرم ساخته می شود و برای ساخت ناودان از استانداردهای متفاوتی استفاده شده است. ناودانی و متفاوت. مواد استفاده شد. این شامل فولاد ضد زنگ، ورق گالوانیزه، آلومینیوم و کامپوزیت های پلیمری است.

فرآیند ساخت پروفیل ناودانی به این صورت است که در کارخانه های مختلف داخل و خارج از کشور در دماهای بالا، عملیات خمشی مختلفی بر روی ورق فولادی انجام می شود و سپس پرس می شود تا به شکل رولپلاکی (U شکل، C شکل و در نهایت). با روش ها و مراحل مختلف برش داده می شود و رولپلاک ها بر اساس استانداردهای گواناگون مانند استاندارد اروپایی DIN-1026 یا استاندارد فرانسه NF A 45-255 یا سایر استانداردهای جهانی تولید می شوند. در ادامه به روش های تولید آن می پردازیم.

تولید ناودانی به روش پرسی

ناودانی های پرس شده نوع دیگری از ناودانی ها هستند که به دلیل روش تولید خاص آن نیز نامیده می شوند و این مقاطع با استفاده از ورق های فولادی تولید می شوند به طوری که ورق های تخت و در یک فولاد زیر پرس قرار می گیرد و قالب گیره ها در زیر آن قرار می گیرد. و با پایین آوردن پرس و فشار دادن ورق فولادی به داخل قالب، گیره های مورد نظر ایجاد می شود. سپس پس از فرم دهی، لبه های اضافی را برش می زنند تا شکل دلخواه و مورد استفاده ناودان به دست آید.

 

این نوع پروفیل ها یکی از انواع ناودانی هستند که به دلیل ساختار مناسب و مناسب در برابر انواع زنگ زدگی، سایش و خوردگی مقاوم بوده و در صنایع مختلف ساختمانی و پل سازی قابل استفاده هستند و گیره ها به صورت دو ناودانی سبک و سنگین تولید می کنند. تفاوت این دو نوع اسنپ سبک و سنگین در نوع و تعداد ورق های استفاده شده در تولید این اسنپ ها می باشد. برای این منظور ناودانی های پرس از سه نوع مختلف ورق فولادی و آلیاژهای خوب فولادی ساخته می شوند. این سه ورق از نوع فولادی، گالوانیزه و آلومینیومی هستند که بسته به نوع و محل اسنپ های مورد استفاده تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

تولید ناودانی به روش فابریک

در ناودانی های تولید شده به روش فابریک، شمش های آهن را در دمای بسیار بالا ذوب کرده و در قالب های مورد نظر که از قبل آماده شده اند ریخته می شوند. پس از سرد شدن و شکل‌دهی، قطعات اضافی برای سهولت استفاده بریده و صاف می‌شوند و ناودانی‌های پارچه از آلیاژهای فولادی مختلف مانند فولاد گالوانیزه، آلومینیوم و فولاد ساخته می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. اما به طور کلی و از همه مهمتر وزن آنها تعیین می کند که از کدام یک از این فلزات استفاده شود و ناودانی های پارچه ای بسته به ساختار آنها ضد زنگ و ضد سایش هستند و می توان از آنها در عملیات ساختمانی استفاده کرد و ساخت پل به خوبی بادوام و مقاومت خوبی دارد. .

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن