تیگو 5 سر است یا هایما S7؟

هشت آپلود
سال 2005 میلادی بود که شرکت چری از اولین سری کراس‌اوورهای خود با نام تیگو رونمایی کرد. چند سال بعد چری تیگو 5 که نسل دوم کراس‌اوورهای چری بود به بازار آمد و یک سال پس از عرضه جهانی توسط مدیران خودرو به ایران راه یافت. در سوی دیگر میدان یک کراس‌اوور چینی دیگر با نام هایما S7 قرارگرفته است. این کراس‌اوور به دلیل یدک کشیدن نام شرکت مزدا و پلتفرم مشترک با خودروهای این شرکت تا حدی خود را بالاتر از سایر رقبای چینی در نظر می‌گیرد. در متنی که می‌خوانید تلاش شده تا این دو خودروی پرادعای چینی در مقابل یکدیگر قرارگرفته و یک رقابت جذاب را رقم بزنند. راستی مقایسه هایما S7 در مقابل هن تنگ S7 را نیز در پستی دیگر برایتان تدارک دیده ایم که میتوانید بخوانید.
طراحی
طراحان چری تیگو 5 ادعا کرده‌اند که برای ساخت این خودرو از ایده‌های طراحان اروپایی الهام گرفته‌اند. نگاهی به‌ظاهر خودرو به ما نشان می‌دهد که این ادعا چندان هم بی‌راه نیست. برجستگی‌های بدنه و شیوه طراحی چراغ‌ها و جلوپنجره چری تیگو 5 بیشتر یادآور یک خودروی اسپرت اروپایی است. اما در داخل کابین طراحی ساده شرقی تضاد جالبی را با نمای بیرونی ایجاد کرده است. قرارگیری طراحی داخلی که بیشتر یک کپی‌برداری از خودروهای کره‌ای بوده است، درکنار مواد نه‌چندان مرغوبی که در ساخت کابین استفاده‌شده است، ممکن است شما را برای خرید تیگو 5 به تردید اندازد.
هایما S7 خودرویی است که توانسته با ترکیب هوشمندانه خطوط بر روی بدنه، ظاهری ساده اما پرجذبه را برای خود فراهم کند. خطوطی که بر روی بدنه هایما S7 استفاده‌شده در کنار چراغ‌های کشیده و جلوپنجره نسبتا بزرگ توانسته‌اند هماهنگی ظاهری خوبی را در هایما S7 به وجود آورند. این هماهنگی ظاهری در داخل کابین هم به چشم می‌خورد. چیدمان دکمه‌های کنترلی بر روی داشبورد و فرمان طور ی انجام‌گرفته که برای کاربران گیج‌کننده نباشد. بااین‌حال فضای داخلی به‌ویژه در قسمت عقب کمی سرنشینان را ناراحت می‌کند.
امکانات رفاهی
هشت آپلود
هشت آپلود
در بخش امکانات رفاهی هر دو خودرو توانسته‌اند عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارند. امکاناتی چون دی‌لایت، اتولایت، چراغ بدرقه، فرمان برقی 2 حالته و حساس به سرعت، نمایشگر 8 اینچی لمسی، 6 بلندگو، هندزفری، ورود و استارت بدون کلید، صندلی 6 حالته برقی برای راننده، آینه‌های جانبی برقی و تاشونده مجهز به گرم‌کن، تهویه خودکار دوگانه، گرم‌کن صندلی‌های جلو و خروجی 12 ولت در فهرست امکانات رفاهی تیگو 5 به چشم می‌خورد.
هایما S7 هم در نوع خود سنگ تمام گذاشته و برای تامین رفاه سرنشینان خود از امکاناتی چون دی‌لایت، فرمان برقی 4 حالته و حساس به سرعت، 6 بلندگو، نمایشگر 7 اینچی لمسی، هندزفری، ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه خودکار، آینه میانی الکتروکرومیک، آینه‌های جانبی تاشو مجهز به گرم‌کن با تنظیم برقی، صندلی راننده برقی قابل تنظیم در 8 جهت و صندلی‌های عقب دوتکه و تاشو بهره گرفته است.
مشخصات فنی
قلب تپنده هر دو خودرو یک پیشرانه 2 لیتری است که برای تیگو 5 قدرتی برابر 139 اسب بخار و گشتاوری در حدود 182 نیوتن متر به ارمغان می‌آورد. پیشرانه هایما S7 هم قادر به تولید 148 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور است. هرچند قدرت هایما S7 بیشتر است اما این خودرو برای رسیدن از صفر به صد به 0.2 ثانیه زمان بیشتر یعنی 13 ثانیه نسبت به چری تیگو 5 نیاز دارد. تیگو 5 قدرت تولیدی خود را با یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو می‌رساند. درحالی‌که این وظیفه در هایما S7 به یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک محول شده است. هایما S7 در یک مسیر ترکیبی به ازای هر صد کیلومتر پیمایش 8.8 لیتر سوخت مصرف می‌کند که این عدد نسبت به تیگو 5، 0.2 لیتر کمتر است.
ایمنی
ازجمله امکانات ایمنی به‌کاررفته در تیگو 5 می‌توان به کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسور عقب و فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضدقفل و کمکی، دوربین عقب، سیستم نمایش خطوط پارک با حرکت فرمان و 4 کیسه هوا در قسمت‌های اصلی و جانبی برای راننده و سرنشین جلو اشاره کرد.
هایما S7 هم با تجهیز کردن خود به امکاناتی چون کروز کنترل، کنترل کشش و پایداری، سنسور عقب و فشار باد تایر، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل و کمکی، 4 کیسه هوای اصلی و جانبی و ایزوفیکس صندلی تلاش کرده تا پابه‌پای رقیب خود در این میدان پیش رود.
جمع‌بندی
هایما S7 با دو پیشرانه تنفس طبیعی و توربوشارژ قدم به بازارهای ایران گذاشت. اما مدل توربوشارژ آن به دلیل ناسازگاری با بنزین ایران نتوانست موفقیت چشمگیری به دست آورد. به‌علاوه خدمات پس از فروش آن برخلاف چیزی که از شرکتی مانند ایران‌خودرو انتظار می‌رود، چندان موردقبول نیست و کاربران به‌شدت از آن ابراز نارضایتی می‌کنند. در مقابل چری تیگو 5 به دلیل جعبه‌دنده اقتصادی خود و فضای جادار کابین توانسته نام خوبی به دست آورد. اما این خودروی خوش‌نام ممکن است به دلیل فنربندی خشک و کشش ناکافی در مواجهه با سربالایی تجربه لذت‌بخشی از رانندگی را برای شما به همراه نداشته باشد.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>