آشنایی با مراحل و فرمول های سیم پیچی موتور الکتریکی - ایسنا

1-9 می باشد و گروه كلافهای اصلی تماما پهلوی یكدیگر جا زده شده اند در شكل زیر نیز سیم پیچی یك موتور یك فاز یك ط

توسط MOHAMADREZASITE در 12 دی 1400
1-9 می باشد و گروه كلافهای اصلی تماما پهلوی یكدیگر جا زده شده اند در شكل زیر نیز سیم پیچی یك موتور یك فاز یك طبقه 24 شیار 2 قطب دیده می شود كه طریقه ترسیم آن بهمان روش ذكر شده می باشد. برای پنجمین گروه كلاف نیز شیارهای (14-13) و (20-19) و برای ششمین گروه كلاف تمام شیارهای استاتور مانند شكل b پر شده و باید پس از آن كلافها را سربندی نمود در هنگام سیم پیچی موتور نیز باید به همین ترتیب كه ذكر شد كلافها را در داخل شیارهای استاتور قرارداد همان طوری كه در شكل b دیده می شود سه گروه كلاف اول در اندازه كوچك و سه گروه كلاف دوم با بازوی بزرگتر ترسیم شده اند در سیم پیچی موتورهای كوچك از سیم های لاكی با مقطع گرد و قطر كم استفاده می شود بهتر است كه گروه كلافها نیز در دو اندازه كوچك و بزرگ پیچیده شوند و اگر این گروه كلافها در یك اندازه پیچیده شوند مشكلی پیش نخواهد آمد و در ماشینهای بزرگ كه در آنها بجای سیمهای با مقطع گرد از شمشهای دی استفاده می شود گروه كلافها شکل متفاوتی خواهد داشت و چون بر خلاف سیمهای گرد و با قطع كم نمی توان این تسمه ها را به سادگی به فرم دلخواه در آورده لذا از قبل در خارج از ماشین آنها را فرم داده و سپس در داخل شیارها قرار می دهند، در سیم پیچی نوع زنجیری نیز اگر از هادی تسمه ای استفاده شود باید قبلا تسمه ها را در خارج ماشین فرم داده و سپس در داخل شیارها جای داد. 1. تعداد فازها، قطب ها موتور و شیارهای استاتور: حرف m ، p و z بر روی پلاک موتور به ترتیب تعداد فازهای موتور، تعداد قطب های موتور و تعداد شیارهای استاتور را نشان می دهد. كه در این رابطه تعداد كلافهای هر فاز در سیم پیچی یك طبقه بوده و برابر با عدد صحیح و بدون اعشاری می باشد. برای سیم پیچی یك موتور باید ابتدا دیاگرام گسترده سیم پیچی را رسم نموده و سپس با كمك آن استاتور را سیم پیچی كرده، برای ترسیم دیاگرام گسترده سیم پیچی روشهای متفاوتی وجود دارد كه نتیجه نهایی تمام روشها یكسان بوده و به كمك آن یك سیم پیچی كاملا متقارن و یا در حد قابل قبول بدست می آید در هر یك از این روشها سعی می شود كه شیارهای استاتور توسط سه دسته سیم پیچ مساوی پر شده و طریق صحیح به یكدیگر اتصال یابند تا حتی الامكان یك میدان دوار متقارن بوجود آید. در صورتی که از دانش و تجربه لازم جهت سیم پیچی انواع موتورهای تک فاز و سه فاز بهره مند باشید می توانید متوسط درآمد 6 تا 12 میلیون تومان در ماه داشته باشید. با این حال می توانید به راحتی روی درآمد ماهی 10 میلیون تومان بعد از چندین سال کار حساب باز کنید. رفع مشکلات نرم افزاری مانند هنگ کردن تلفن ، گرم شدن بیش از حد تلفن همراه ، کاهش سرعت نرم افزار ، باز نکردن برخی از برنامه ها و خطاهای WiFi و … سیم پیچی موتورهای الکترونیکی مستلزم طی کردن مراحلی است که در دوره آموزش سیم پیچی به طور کامل آموزش داده می شود. در دوره سیم پیچی موتور آموزشگاه فنی برق، کارآموزان پس از آشنایی با مقدمات و تجهیزات سیم پیچی با طریقه خارج کردن سیم پیچ های سوخته از شیار های استاتور، طراحی، محاسبات و سیم پیچی ترانسفورماتورهای تکفاز و سه فاز، الکتروموتور های سه فاز و تک فاز 24 و ۳۶ شیار، مراحل سیم پیچی موتور، فرمول های سیم پیچی و محاسبات مربوط به آن و بسیاری از مطالب دیگر آشنا می شوید. بنابراین یک تعمیر کار خوب باید با تمامی زیر و بم های فنی موبایل ها آشنا باشد. بهطور مثال یک هنرجوی واقعی باید به خوبی با نحوه سیم پیچی موتور کولرهای آبی آشنا شود. در دوره سیم پیچی این آموزشگاه تمام ریزه کاری ها و نکات مربوط به سیم پیچی انواع موتور آموزش داده می شود. برای این کار توصیه می کنیم از نرم افزار مکسول استفاده نمایید چرا که براحتی می توانید تمام سیم پیچ های خود را به صورت سه بعدی ترسیم نمایید و آنها را در شرایط مختلف بررسی نمایید. این طرح شامل جوانان ۱۸ تا ۲۵ سال میشود که تاکنون سیمکارت دائمی همراه اول به نام آنها نبوده است. ما د رآموزشگاه فن آموزان با بهرهگیری از اساتید مجرب و متخصص تمام نیاز بازار کار که یک کارآموز برای ورود به بازار کا ر به آنها احتیاج دارد را کاملا آموزش میدهیم ،بطوریکه بعد از گذراندن دوره هنرجو میتواند با آگاهی و علم کافی وارد بازار شود و کسب درآمد آموزش سیم پیچی به زبان فارسی کند. پس درآمد شغل سیم پیچی بسته به مهارت و تجربه یک فرد متفاوت خواهد بود اما یقیناً نسبت به کارهای کارمندی با درآمد ثابت آینده مالی بهتری نیز خواهد داشت. خیلی از مواقع افراد با مشکلی به ظاهر ساده به تجربه و مهارت یک تعمیرکار مجرب احتیاج پیدا خواهند کرد. سیم پیچی موتورهای تک فاز با توان هایی کمتر از یک اسب بخار، عمدتا با راه انداز لحظه ای طراحی می گردند. عمدتا در آموزش سیم پیچی انواع موتورهای تک فاز با خازن راه انداز، از خازن های الکترولیتی استفاده میشود که اغلب دارای ظرفیت زیادی می باشند تا در شروع راه اندازی، خازن راه انداز اختلاف فاز لازم را برای گردش موتور ایجاد کند. مثلا در صورت استفاده از ضریب برای گام كلافها (مقدار كوتاهی گام به اندازه گام كامل) باید تعداد حلقه های كلاف را به اندازه 5% زیادتر پیچید تا نسبت های مغناطیسی ثابت باقی بماند و در صورت استفاده از ضریب برای گام كلافها باید مقدار افزایش حلقه را 15% انتخاب نمود بنابراین اگر چنانچه بخواهیم در هنگام تعویض سیم پیچی یك موتور سوخت گام سیم پیچی آن را تغییر دهیم باید این موضوع را مورد توجه قرار داده و در صورت كوتاه نمودن گام تعداد دور سیم پیچ را نسبت به حالت اول افزایش و در صورت زیاد كردن گام تعداد دور سیم پیچ را نسبت به حالت اول كاهش دهیم بدین ترتیب دیگر افزایش جریان بی باری موتور كه علت آن برعكس شدن جریان لحظه ای بازوی كلافهای واقع در بعضی از شیارها بخاطر فشردگی گام می باشد نیز پدید نخواهد آمد.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن